goede nachtrust belangrijk

Waarom goed slapen zo belangrijk is

Ieder mens heeft slaap nodig. Slaap is een essentieel onderdeel van ons leven. Het dient niet te worden onderschat. Waarom is slapen zo belangrijk? Wat kun je doen tegen slapeloosheid? Iedereen heeft weer een andere slaapbehoefte. Mensen met jonge kinderen slapen vaak het onregelmatigst. Hoe kun je je slaap eventueel anders indelen? Een derde van je leven breng je slapend door. Hoogste tijd om er wat meer over te weten te komen!

Je rust uit door te slapen

Slapen zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal uitrust. Je verwerkt de indrukken die je hebt opgedaan die dag en zorgt dat er voldoende energie is voor de volgende dag. Slapen is minstens zo belangrijk als eten! Met een slaaptekort functioneer je veel minder. Een langdurig slaaptekort geeft meer kans op obesitas, de ziekte van Alzheimer, hart- en vaatziekten, depressiviteit en concentratieproblemen.

Wat kun je doen tegen slapeloosheid

Tegenwoordig weten we steeds beter wat je wel en niet moet doen om in slaap te komen. Zo is het goed om een vast slaapritme aan te houden. Bedenk een tijd dat je in bed gaat liggen zodat je op tijd slaap kan vatten. Ook is het beter om een uur voordat je in bed gaat liggen, geen schermen meer aan te raken. Een warm bad en kopje warme melk zorgen ervoor dat je relaxt wordt en dus slaperig wordt.

Een ander bed of matras aanschaffen

Heb jij geen moeite om in slaap te komen, maar is je bed wel aan vervanging toe? Of merk je dat je huidige matras niet de juiste ondersteuning biedt? Bezoek dan snel de website van Well-Fair.

Verschillende slaapbehoeften

Sommige mensen hebben een andere slaapbehoefte. Waar 95% van de mensen tussen de 7 en de 8 uur slaap nodig hebben, heeft 2,5% meer dan 8 uur nodig. De andere 2,5% geeft aan genoeg te hebben aan minder dan 7 uur slaap om helemaal uitgerust te zijn. Er zijn extreme gevallen die aan 3,4 of 5 uur slaap per nacht genoeg hebben. Dit zou komen door een ‘erfelijke eigenaardigheid’. Deze mensen zijn ondanks dat ze weinig slapen wel gewoon fit. Een eigenaardigheid om jaloers op te zijn dus. Je hebt meer tijd voor andere dingen en je kunt op je gemakje de dag beginnen.

Slaap anders indelen

Het kan zijn dat je door onregelmatig werk, een jonge baby of volgepropte dagen niet 8 uur achter elkaar kan slapen. Dan is het misschien nodig om je slaap anders in te delen. Deel je slaapritme bijvoorbeeld in met twee keer 3,5 uur slaap. Ook kan je een ‘hoofdslaap’ van 4 of 5 uur, een slaapcyclus van 1,5 en een powernap van een halfuur inplannen om zo uitgerust de dag door te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *