Thuis werken vergt veel energie

We zitten in een lastige situatie. Bijna heel Nederland werkt ineens thuis. Hoe moeten wij ons ineens zo goed en snel aan gaan passen? In deze blog vertel ik een aantal tips zo dat jij de zomer door komt en wie weet nog wel langer. Niemand heeft houvast op hoe lang de pandemie zal duren, maar we kunnen er wel het beste van maken.

Rust

Dit is waarschijnlijk wat je het meest gaat missen, rust. Je hebt drie kinderen die waarschijnlijk ook thuis zitten. Creëer een ruimte of hoekje voor jezelf waar je je even kunt opsluiten om belangrijke taken uit te kunnen voeren. De kinderen kun je aan het spelen zetten of aan het werk op de tablet bijvoorbeeld. Neem een kop thee mee naar de ruimte en spreek met jezelf af hoe lang je er gaat zitten. Het is nu ook belangrijk om de taken te verdelen. Bespreek dit ook met je partner.

Blijf gezond

Wat ook handig is om niet eigenwijs onnodige boodschappen te gaan doen of even naar buiten gaan als dat niet nodig is. Heb je een hond? Dan kom je gerust aan je dagelijkse stappen. Er zijn tegenwoordig ook genoeg tutorials te bekijken over hoe je een echt goede work out kan opzetten. Het is nu makkelijker om genoeg water te drinken, je zit waarschijnlijk dichter bij de kraan dan ooit.

Goede verbinding

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste. Je zult nu veel meetings en telefoongesprekken hebben via de laptop. Zorg daarom voor goed glasvezel internet. Tijdens de meeting zal er ongetwijfeld wel eens vastgelopen worden, maar je kan hier wel wat aan doen. De kinderen en je partner zullen vast ook bezig zijn met het internet. Er moet dus gedeeld worden. Je hebt hele goede bundels waarin dit mogelijk is. Geen vastgelopen apparaten meer als de andere iets aan het streamen of downloaden is.

Neem tijd voor jezelf

Het is de periode om weer even tot aarde te komen. Je hebt voor de corona tijd waarschijnlijk erg hard gewerkt en nu is het tijd om even op adem te komen. Je kan eindelijk weer tijd spenderen met je familie. Maak hier ook gebruik van. Ga gezellig met ze spelletjes spelen of knutselen. Het kan overigens ook therapie zijn voor jezelf. De ene keer weer wat harder werken en de andere keer weer even wat ontspannen. Er zijn genoeg apps die je daarbij helpen. Mentale support van je partner werkt natuurlijk ook. Maak er het beste van.