5 tips om je winkel te beveiligen

Fysieke winkels blijven aantrekkelijke plekken om in te breken voor criminelen. In winkels is vaak nog steeds contant geld aanwezig en afhankelijk van de producten in de winkel valt er ook wat van waarde te stelen. Als je een eigen winkel hebt dan wil je deze natuurlijk zo goed mogelijk beveiligen. Hieronder lees je 4 tips hoe jij je winkel extra safe kan maken. 

1. Zorg dat er zo min mogelijk te halen valt

Een voor de hand liggende tip is om ervoor te zorgen dat de dieven niks kunnen halen in jouw winkel. Bijvoorbeeld door zo veel mogelijk klanten met pin laten te betalen en contant geld vaak af te storten.

2. Camerabeveiliging

Door camera beveiliging aan te schaffen kan jij altijd terugzien wie er in je winkel is geweest. Daarnaast schrikt een inbreker ook bij het zien van een camera in of rondom de winkel omdat hij zich dan in de gaten gehouden voelt. Bij de meeste hedendagse beveiligingscameras kan je via een app op je telefoon altijd en over even kijken hoe je winkel eruit ziet. 

3. Mistbeveiliging

Mistbeveiliging klinkt heel cool maar wat is het nu precies? Bij mistbeveiliging spuit een mistgenerator je winkel vol met mist wanneer een inbreker binnen komt. Hierdoor kan de inbreker helemaal niks meer zien. Als hij al in de ruimte is zal hij de uitweg niet meer kunnen vinden en al helemaal niks meer kunnen stelen. De mist blijft lang genoeg hangen in de winkel zodat de politie genoeg tijd krijgt om op locatie te komen en de inbreker zo in de boeien te slaan wanneer de mist gaat zakken.

4. Sleuteldiscipline

Zorg voor sleuteldiscipline. Wijs één of twee personen aan die de sleutel mogen hebben van de deur en de kluis. Gebruik sleutels die niet na te maken zijn. Laat geen sleutels zitten in vitrines, deuren en kluizen en bewaar de sleutels op een vaste plek. Als een overvaller onder dreiging van geweld om de sleutels vraagt, weet iedereen die te liggen.

5. Blijf zichtbaar in de winkel en maak contact

Wees zichtbaar. Spreek af dat winkelmedewerkers klanten begroeten en daarbij oogcontact maken. Als een klant vreemd gedrag vertoont, is het belangrijk om hem op een rustige manier aan te spreken: ‘Ik zie u zo twijfelen. Heeft u misschien advies nodig?’ Een tweede optie is het kiezen van een strategische plek in de winkel en vanaf dat punt ‘uilen’. Uilen is op een luchtige manier rondkijken, zodat de bezoeker niet het gevoel heeft dat hij in de gaten wordt gehouden.